Reklama
  • Czwartek, 24 marca 2016 (14:05)

    Jakich minerałów potrzebuje karmiąca mama

Niedobór substancji odżywczych może zaszkodzić zarówno karmiącej mamie, jak i dziecku. Są jednak sposoby na to, by do tego nie dopuścić. Tekst: Lucyna Pianko

W okresie karmienia wzrasta zapotrzebowanie na niektóre witaminy i składniki mineralne. Warto zaplanować swoją dietę, mając to na uwadze, a w razie potrzeby (gdy bada nia wykażą niedobór) ustalić z lekarzem prowadzącym program suplementowania tych substancji.

Co jeść

✣ W jadłospisie karmiącej mamy musi się koniecznie znaleźć sporo produktów zawierających żelazo. Podczas wytwarzania mleka dochodzi bowiem do bardzo szybkiej utraty tego skład nika.

Reklama

Do jadłospisu należy zatem koniecznie włączyć czerwone mięso, a także ryby, jaja, orzechy, warzywa strączkowe (fasola, groch) oraz kasze (np. jęczmienna i gryczana). Jeśli chcemy, by żelazo dobrze się wchłonęło, nie popijajmy posiłku zawierającego ten pierwiastek her batą, bo utrudnia ona jego przyswajanie.

Możemy nato miast łączyć produkty zawie rające żelazo z przyspieszającymi jego wchłanianie da niami bogatymi w witaminę C.

✣ Inną substancją, której nie powinno zabraknąć, jest kwas foliowy. W okresie laktacji około pięciokrotnie wzrasta zapotrzebowanie na tę substancję (bez niej niemożliwe byłyby intensywne podziały komórek, a co za tym idzie prawidłowy rozwój wszystkich narządów dziecka).

Najlepszym źródłem kwasu foliowego są owoce i warzywa. Warto je więc jeść jako dodatek do każdego posiłku. Pamiętajmy jednak, że warzywa powinny być spożywane albo na surowo, albo po krótkim gotowaniu na parze.

Gotowane w tradycyjny sposób (w dużej ilości wody) tracą nawet 90 proc. kwasu foliowego. Tę cenną substancję znajdziemy również w produktach z pełnego ziarna, np. pieczywie i płatkach śniadaniowych.

✣ W okresie karmienia trzeba również koniecznie zadbać o to, by w diecie znalazły się produkty bogate w jod (jest to jeden z pierwiastków odpowiedzialnych za prawidłowy rozwój kości dziecka), czyli ryby morskie, skorupiaki (np. krewetki), nabiał, jaja oraz kasza gryczana.

Co robić, by mleko matki było bogate w wapń

✣ Wapń to pierwiastek odpowiedzialny za prawidłowy rozwój kości i zębów. Dziecko potrzebuje tego minerału szczególnie w pier wszych miesiącach życia, kiedy bardzo szybko rośnie.

W tym czasie kości potrzebują odpowiedniej ilości budulca do prawidłowej mineralizacji. Niedobór wapnia w tym okresie może skutkować m.in. wadami postawy.

✣ Ponieważ w mleku matki musi się znaleźć odpowiednia ilość tego pierwiastka, w jadłospisie kobiety karmiącej piersią powinny się znaleźć mleko i produkty nabiałowe, które są najlepszym jego źródłem.

Olivia
Więcej na temat:Ona | O.N.A. | WASPOL | Mama | Mama | Mama | mama | mamy

Zobacz również

  • Karmienie piersią wciąż budzi kontrowersje. Z drugiej strony, mamy sięgające po butelkę są często krytykowane. Jak więc karmić? więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.